fejlec
bemutat kedvenc kepek videok kajak zene

Szporádok 2013.06.15.-24.

Szporádok 1/9 (péntek, szombat)

Indulás (0 nap) péntek este: Sajnos a nagyobb társaságról le kellett mondani idén. Nem várt események miatt csak hárman, egy autóval indultunk az idei túránkra. Úgy voltunk vele, hogy ha már nagy nehezen elintéztük a szabadságot és rákészültünk, akkor megyünk. Ennyire kevés idő az előkészületekre még soha nem volt. Rutinosan bevásároltunk és összepakoltunk. Ez volt az utolsó év, hogy Pécsről indulva megyünk dél felé az összeszokott csapattal: Magdi, Béka és én. (Két éve is együtt mentünk Thassos-ra.) Béka a megbeszélt időben érkezett és gyorsan átpakoltunk. 18:00 volt a tervezett indulás és 18:30-kor már úton voltunk. Nem is rossz! Most nem befolyásolt technikai akadály: értsd a GPS is tudta a dolgát.

Az út a szokásos volt, bennünk egy kis izgalom: nagyon vártuk a kalandokat. Belgrádot sikerült az új elkerülőn kikerülni: véletlenül arra mentem. (Már majdnem kész van, de szerintem a városon keresztül jobb.) Macedóniában változott a kapus rendszer: már nem fogadnak el fém Eurót és Makedón Dénárban adnak vissza!

Egyedül a macedón-görög határon volt egy kis fennakadás: majd 2 órát álltunk. Nem volt látható oka a várakoztatásnak. Mire leértünk Görögországig, már elég fáradtak voltunk, ezért úgy döntöttünk, aznap nem nézzük meg a Meteorákat: Irány a Tenger!

Volosig jól haladtunk, átkelve a belvároson végig tengerparti települések és hegyi utak akadályozták a gyors haladást. Fáradtan, ingerülten egy örökkévalóságnak tűnk az utolsó 100 km. A cérna akkor szakadt el, amikor a GPS a céltól kb. 10 km-el bevezetett egy település közepébe és közölte, hogy tovább kellene menni az úton. Viszont a házak között max. hegyi szamarak fértek el. (Azok is egymás után. Lásd a képen.)

Mi azonban nem adtuk fel! Sok kavargás, majdnem járhatatlan és meredek földút után megtaláltuk az út (ösvény) másik oldalát. Kiderült, hogy lépcsők is voltak út közben és a folytatás valódi ösvény. Max. egy gyalogos tudott volna továbbmenni.

Itt volt egy mélypont: kétségbeesetten kerestük az utat két gps-el. Végül találtunk egy megoldást kb. 10-15 km kerülővel. Ez akkor nagyon soknak tűnt, amikor már légvonalban csak 5 km-re volt a cél! Végül megtaláltuk a tervezett indulópontot (39.172476 23.342701).

Kis kikötő, strand: ideális volt. (Legközelebb is ide jövünk!) Lepakoltunk és úgy döntöttünk, hogy érdemes átevezni Skiathosra, mert ott nyugodtabban alhatunk. Úgy is történt: az első ideális öbölben tábort vertünk.

Én végigvezettem az utat. Jól aludtam az öklömnyi köveken is.

Szporádok 2/9 (vasárnap)

Még az úton eldöntöttük, hogy az északi oldalon kezdjük a túrát, mert az első pár napra nem jósoltak nagy szelet, későbbre viszont igen.

Első nap a tengeren: a víz szinte tükör sima. Épp csak annyi szél fújt, hogy nem legyen nagyon melegünk. Ilyen változatos partszakaszt rég láttam! Eleinte kis strandok és lehetetlen helyen épült házak tarkították a tájat. Később viszont már a természeti szépségek voltak túlsúlyban. Ennyi barlangot még nem láttam: barlangországban voltunk! Az utunk során legalább 30 olyan volt, amelyikbe kajakkal be is lehetett menni. Volt amelyiken át lehetett evezni és volt amelyikben megfordultunk. A legtöbb azonban keskeny, hosszú volt. A többiek türelmesen várakoztak amíg én kiéltem kajakos-barlangász szenvedélyem. Ami igazán szép volt, abba be is csaltam őket. Szerencsére a kis szél és hullámok miatt szinte mindenhova be lehetett menni.

Aznapra Skiathos sziget északi oldala volt tervben. Kicsit siettünk, mert csak 2 napra jósoltak enyhe szelet. Mesés helyeken jártunk! Olyan partszakaszokon, ahol ritkán fordul meg bárki, mert gyakorlatilag csak mi tudtunk kikötni kajakokkal. Már a kisebb csónakokból is ki kellett úszni a partra.

Estére Skiathos várossal szemközti félszigeten úgy döntöttünk, hogy visszaevezünk a kedvezőbb szálláshely és a (másnapi) jobb kiindulópont miatt. Most elmaradt a városnézés.

Szporádok 3/9 (hétfő)

Skiathos-Skopelos sziget távolsága kb 7 km. Reggel vágtunk neki az útnak. Jó időben, jó tempóval keltünk át. Szerencsére nem volt nagy hajóforgalom. Kb. 10 km után tudtunk kikötni, pihenni. Erre a napra is sok evezést terveztünk, hogy ne érjen az északi parton az erős szél. Ha Skiathos gyönyörű volt, akkor Skopelos még inkább!!!! Bár az első néhány kilométeren nem túl barátságos partszakasz mellett vezetett utunk, később azonban egyre szebb lett. Barlang-barlang hátán, érdekes sziklák, mesés partszakaszok. Volt olyan part, ami fantasy filmeket idézett: mintha meg lett volna rajzolva olyan tiszta színű és változatos volt. Mindkét sziget sokkal zöldebb és élettelibb volt, mint amire számítottam. (Tavaly láttam egy-két kiégett, csúnya görög szigetet...) Bár most még nyár eleje volt.

Estére Skopelos városáig értünk. Elfáradtunk, ha jól emlékszem kb. 32 km-t eveztünk. Egyedül itt táboroztunk egy szélső városi strand sarkában. Besétáltunk a városba: kenyér, víz, gyros.

Ez volt a legkevésbé szép táborhely, de nem volt gond vele. Bejött amiről már ott is beszéltünk: Jobb egy rossz nap a tengeren, mint egy jó nap a munkahelyen! (Most is cserélnék!)

Szporádok 4/9 (kedd)

Skopelostól már csak egy kis (kb. 5 km.) szakaszt kellett a kitettebb oldalon evezni. Reggel indultunk és meg is jött a jósolt szél: 3-4 Bft. Én még áteveztem volna Alonissosra, de lebeszéltek. Tudtam, hogy sok időnk van, de nem akartam erősködni. Csodálatos sziklák mellett vitt az utunk. Végre megjöttek az igazi hullámok: jó napunk volt! Délben egy paradicsomi öbölben vészeltük át a legmelegebb órákat. Egyszerűen meseszép volt a környezet! Minden nap a déli órákat igyekeztünk árnyékban tölteni pihenéssel. Volt, hogy barlangban aludtunk és fázva ébredtünk, és volt, hogy zsúfolt strandon voltunk látványosság. Estére két partszakaszt néztünk ki a térképen. Az egyik megfelelő volt: nem volt túl szép, de a célnak megfelelt. Előtte azonban egy olyan öblöt fedeztünk fel, amelynek a szépségét nem adják vissza a fényképek. Meredek, magas partszakaszok között egy kis öböl, melybe ha beevezel csak annyit tudsz mondani: Húúúúúhhhh. És azt gondolod: megérkeztem. Na ezért érdemes volt!

Szporádok 5/9 (szerda)

Aznapi cél: Skopelos észak-nyugati csücskét minél jobban megközelíteni a másnapi átkeléshez. Indulás után nem sokkal megtaláltuk a "legjobb taverna" 1 helyezettjét. (lásd kép)

Itt egy kis időt eltöltöttünk, majd még egy kicsit. Tulajdonképpen egész nap elüldögéltünk volna a pálmafák alatt, hideg sörrel.

Egy jellemző görög életkép: eleveztünk a strand mellett és a nagy választékból a legjobbat kiválasztottuk. Bementünk: sehol senki. Nagy nehezen a konyhából előkerült egy idős ürge. Láthatóan csodálkozott, hogy 9-10 között ki az, aki ide betéved. Szerencsére volt hideg sör. Fizettem. 6 euró. Adom a pénzt. Az apróval nem foglalkozik, ezért csak 5 euró lesz. Ilyet még nem láttam! Nem hogy borravalóért tartja a kezét, de olcsóbban adja a sört! (Természetesen a fagyasztóból elővett pohárba.)

Delelés közben egyedül itt láttunk az utunk során más kajakost. Egy csapat elhúzott mellettünk. Valami fizetős túra lehetett. Esti szálláshely keresés előtt egy szép kis városban feltöltöttük a készleteinket, majd találtunk egy megfelelő szálláshelyet, festői naplementével.

Szporádok 6/9 (csütörtök)

Reggel időben indultunk, mert 4-es szelet jósoltak és nem akartunk Skopeloson ragadni. Irány Skiathos! Szerencsére reggel megint nem volt nagy forgalom, csak egy szörnyetegtől féltünk: egy zöld szárnyashajó közlekedett a szigetek között és még messziről is feltűnt, milyen gyorsan megy.

3-as, majd 4-es szélben átkeltünk. Végre hullámok és egy kis szörfözés! (A Magdi nem élvezte annyira.) Végigjártuk Skiathos városa melletti öblöt, majd a város szívében kikötöttünk. Kicsit turistáskodtunk: kávé egy elegáns helyen, készletfeltöltés, souvlaki/gyros, hideg sör kis pihi. Közben rengeteg turista, köztük magyarok is. Csak sajnálni tudtuk őket a szoros program miatt... Mi viszont körbejártuk Tsougria szigetét és a nyugati oldalán lévő strandokat. Megint tömegturizmus. Százával hozták az embereket hajóval, majd egy óra múlva vitték őket. Szörnyű. Áteveztünk egy nyugisabb strandra: vacsora, főzés, pakolgatás, alvás.

Szporádok 7/9 (péntek)

Reggel a Béka szülinapi rettenetes (mármint erős) itallal és "tortával" várt. Már megint szülinapja volt. Ezt már két éve egyszer eljátszotta! :-)) Ettünk, ittunk, kávéztunk a helyi tavernában. Az otthoni pálesz nem aratott nagy sikert a helyiek között. Illendően megkóstolták, de utána nem sokat beszéltek! :-)) (Leginkább vizet ittak. Gyakran.)

Indulás után jött az út legkevésbé érdekfeszítő része. Azért itt is megtaláltuk a szépséget: voltak kis, figyelemre méltó öblök és nagy, ipari méretű strandok. Egy fél órát a strandon is eltöltöttünk és arra a kis időre tök jó volt!

Délben egy árnyas kis partszakaszon a "Pepin szivar" is sorra került. Remélem jövőre sikerül eljönniük! Estére megfelelő szálláshelyet kerestünk, ahonnan majd később át tudunk kelni a kiinduló pontig, az autóig.

Szporádok 8/9 (szombat)

Minthogy gyorsan körbeértünk úgy döntöttünk, hogy a szombati nap "játszó", örömködő, hullámos vízen evezős nap lesz. Az is lett.

Skiathos északi oldalán eveztünk el, immár nagyobb szélben (kb. 3-as). Gyakoroltuk a nagy közönség előtti kiszállást nagy, parti hullámok között. Majd az indulást is. Végül egy elhagyatott, festői parton deleltünk. Indulás előtt egy kis gyakorlás üres kajakokkal: társmentés, bemászás, eszkimó. Még meg tudtam csinálni az eszkimó fordulót, de ezt folyamatosan gyakorolni kellene.

A társmentésnél a T betűs beülőürítés olyan jól sikerült, hogy mindketten a vízbe kerültünk. Hullámokon vagy tele kajakkal nem jó módszer: tehát soha többet!

Indulás a meredek partról, érkezés ugyanoda: jó móka volt. Este ugyanoda érkeztünk, ahonnan indultunk.

Szporádok 9/9 (vasárnap, hétfő)

Indulás napja. Jól álltunk az idővel és úgy gondoltuk, hogy jobb reggel ill. kora délelőtt pakolni. Jobb is volt. Reggel átkeltünk. A strand még nem volt tele, de homokkal dobálózó gyerek már volt!

Jött a végtelen pakolás utolsó mozzanata: autóba, autóra pakolás. Miután végeztünk, irány a Meteorák, hiszen van még bőven időnk. Érdemes volt. Olyan természeti "csodát" láttunk, amilyet nem sűrűn lát az ember. Aki arra jár, mindenképpen nézze meg! Nem mentünk be sehova, de így is több órába tellett, amíg mindent bejártunk, megcsodáltunk. A hazaút eseménytelen volt. Sehol sem kellett sokat várni. (Kajakszámlát nem kértek.)